joi, 12 martie 2020

XIII S1 - Automate programabile 11-22.03.2020


 LIMBAJE DE PROGRAMARE ALE AUTOMATELOR PROGRAMABILE

 Standardul IEC 1131-3 (Comisia Electrotehnică Internaţională – IEC) defineşte două limbaje literale:
  • STL (STatement List) sau IL (Instruction List) – Listă de instrucţiuni,
  • ST (Structured Text) – Text structurat

 şi două limbaje grafice:
  • LD (Ladder Diagram) – Diagramă scară, care permite programarea aplicaţiilor într-o manieră asemănătoare cu proiectarea unui circuit cu contacte şi relee;
  • FBD (Function Block Diagram) – Diagramă cu blocuri de funcţii – o extensie a limbajului LD.

 Tipurile de date elementare:
  • Booleene - BOOL;
  • Întregi - INT;
  • Cuvinte (16 biţi) - WORD;
  • Cuvinte duble (32 biţi) - DWORD;
  • Reale (32 biţi) - REAL;
  • Şiruri de caractere - STRING;
  • Timp şi dată - TIME şi DATE.

Identificarea datelor se face utilizând atât adrese absolute (adresare directă) cât şi simbolice (adresare indirectă). Adresarea directă utilizează denumirea zonei de memorie pentru identificarea adresei. Denumirile zonelor de memorie pot cuprinde două prefixe. Primul prefix poate fi:
  • %I, pentru intrări;
  • %Q, pentru ieşiri;
  • %M, pentru variabilele interne.

 Al doilea prefix poate fi:
  • x, y, pentru variabilele de tip boolean. Valoarea x reprezintă octetul, iar valoarea y reprezintă bitul;
  • B, pentru octet (Byte);
  • W, pentru cuvânt (Word);
  • D, pentru dublu cuvânt (Double word).

 De exemplu:
- %Ix.y – variabilă de intrare booleană reprezentând bitul y din octetul x;

1. Limbajul de programare STL Un program STL este o listă de instrucţiuni de diferite tipuri care calculează, de obicei, termeni ai unor expresii logice, rezultatul fiind de asemenea o valoare logică. Este un limbaj de nivel scăzut, utilizat pentru realizarea aplicaţiilor mici sau pentru optimizarea codului anumitor părţi ale unor aplicaţii.

2. Limbajul de programare LD (LAD)
Limbajul LAD este un limbaj grafic şi realizează o transpunere grafică a ecuaţiilor booleene, realizând combinaţii între contacte (variabile de intrare) şi bobine (variabile de ieşire). 

Simbolurile grafice de bază ale limbajului LAD


a) Contact direct – contact normal deschis
b) Contact inversat – contact normal închis
c) Contact de sesizare a frontului crescător – front pozitiv
d) Contact de sesizare a frontului descrescător – front negativ
e) Bobină directă
f) Bobină inversă
g) Bobină de setare
h) Bobină de resetare

Simbolurile grafice ale limbajului sunt plasate în diagramă în mod asemănător contactelor și releelor dintr-o schemă electrică, funcția logică „ȘI” fiind similară conexiunii serie, iar funcția logică „SAU” fiind echivalentă conexiunii paralel.



Executia programului se face de sus in jos si de la stanga la dreapta.


În cadrul liniilor de program se utilizează diferite tipuri de „dispozitive” incluse în structura automatului programabil, dupa cum urmeaza:
  • X – Intrări fizice (de exemplu, X000-X007) – intrări digitale de tip contact;
  • Y – Iesiri fizice (de exemplu, Y000-Y007) – ieșiri digitale de tip contact;
  • M – Relee auxiliare (de exemplu, M000-...) – dispozitive bistabile de tip releu folosite pentru memorarea temporara a unor stari;
  • S – Relee de stare – folosite in limbajul STL pentru a indica un pas (o stare) din diagrama de stare a automatului;
  • T – timer – dispozitive de măsurare a timpului tip „timer”; sunt de 3 feluri: cu increment la 100ms, 10ms sau 1ms; timerele sunt pe 16 biți; pot fi cu reținere (păstrează valoarea până se resetează) sau fără reținere; ieșirea timerului este un contact care se inchide;
  • n momentul în care se atinge valoarea prefixată a timerului; valoarea prefixată se specifică printr-o constanta (precedata de literaK”, valoarea maximă 32767) sau un registru de date (precedat de litera „D”);
  • C – contoare – sunt similare cu timerele, doar ca incrementarea nu este controlată de timp ci de impulsuri de semnal;
  • D – registre de date – sunt registre de 16 biți care se folosesc pentru păstrarea unor parametrii sau date de proces; se pot adresa la nivel de bit; de exemplu adresarea bitului 3 din registrul 0 se face astfel: D0.3
  • K, H, E – constante numerice in zecimal, hexazecimal sau in forma exponentiala 
Simbolurile grafice cele mai des folosite sunt sunt indicate în tabelul de mai jos:


Aplicații:

1. Srieți programarea în limbaj Ladder pentru:
a)Y000 = X000 ȘI X001\  ȘI X002
b) Y000 = X000 SAU X001\ SAU X002

Rezolvare:
a)

b)


2. Pentru schema următoare, realizați programarea în limbaj Ladder:
Rezolvare:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu