Generatoare
de energie pneumatică
1.
Introducere
Aerul comprimat folosit ca
agent purtător de energie şi informaţie în sistemele pneumatice de acţionare
poate fi produs local, cu ajutorul unui compresor, sau centralizat, într-o
staţie de compresoare.
Ultima variantă este cea mai
utilizată.
În staţia de compresoare aerul
este aspirat din atmosferă şi comprimat cu ajutorul unor compresoare, şi după
ce este tratat şi înmagazinat într-un rezervor tampon, este distribuit
consumatorilor prin intermediul unei reţele de distribuţie.
Fiind un ciclu deschis, aerul
care alimentează sistemul de acţionare se reîmprospătează continuu, fiind supus
de fiecare dată unui proces complex de filtrare.
Având în vedere faptul
că aerul intră în contact cu elementele mobile (sertare, plunjere, pistoane,
supape etc.) sau fixe (corpuri, plăci, capace etc.) ale echipamentelor,
confecţionate din cele mai diverse materiale (oţel, aluminiu, bronz, alamă,
cauciuc, material plastic etc.) şi că nu de puţine ori traversează secţiuni de
curgere, uneori de dimensiuni foarte mici, calibrate, acestuia i se impun
următoarele cerinţe:
■ să fie cât mai curat posibil; un aer
contaminat cu particule mai mari sau egale cu jocurile funcţionale existente
între elementele constructive mobile şi cele fixe (de exemplu sertar - bucşă la
un distribuitor, piston - cămaşă la un cilindru) poate duce la blocarea
(griparea) elementelor mobile, dar şi la uzura lor prin abraziune şi la
îmbâcsirea filtrelor din sistem; "fineţea de filtrare" (cea mai mare
dimensiune de particulă străină exprimată în µm care se acceptă în masa de
fluid) este un parametru ce caracterizează din acest punct de vedere aerul;
firmele producătoare de echipamente pneumatice de automatizare garantează
performanţele acestora numai dacă aerul folosit are o anumită fineţe de
filtrare; cu cât fineţea de filtrare este mai mică cu atât cheltuielile de
exploatare ale sistemului sunt mai mari;
■ să asigure lubrifierea sistemului de
acţionare; deoarece aerul nu are proprietăţi de lubrifiere, în acest scop se
folosesc echipamente speciale numite ungătoare, care pulverizează în masa de
aer particule fine de ulei;
■ să conţină cât mai puţină apă; în aer există
apă sub formă de vapori, iar prin condensarea acestora se obţine apă care va
coroda piesele din oţel;
■ să aibă o temperatură apropiată de
temperatura mediului ambiant pentru a evita modificările de stare care la
rândul lor ar duce la modificări ale parametrilor funcţionali ai sistemului;
■ să intre în sistem având presiunea şi debitul
corespunzătoare bunei funcţionări a sistemului; o presiune mai mare decât cea
recomandată de producător poate duce la avarii, iar o presiune mai mică nu
asigură forţa sau momentul cerute de aplicaţia respectivă;
2. Structura
unei staţii de compresoare
În
figura de mai jos, este prezentată schema de principiu a unei staţii de
compresoare.
La acest nivel se generează aerul
comprimat şi apoi se prepară în vederea furnizării lui prin reţeaua de
distribuţie diverşilor consumatori.
- C1,… Cn - compresoare care au rolul de a genera energia
pneumatică; acestea sunt puse în mişcare de motoarele de antrenare M1,…Mn;
- R1, Rn - robinete care permit conectarea
sau deconectarea compresoarelor în sistem;
- Su - supapă de sens unic care împiedică
curgerea aerului dinspre sistem către compresoare atunci când acestea din urmă
sunt oprite (în special în situaţii de avarie);
- Sc - schimbător de căldură cu apă care
realizează răcirea aerului refulat de compresoare (în timpul comprimării
temperatura aerului creşte, la ieşirea din compresor fiind în jur de 80 °C);
- SCf - separator centrifugal, de tip
ciclon în care se face o reţinere grosolană a apei şi a eventualelor impurităţi
existente în masa de aer;
- Rz rezervor tampon în
care se acumulează energia pneumatică furnizată de compresoare; datorită
acestui rezervor problema neuniformi taţii debitului
- SSig - supapă de
siguranţă ce are rolul de a limita valoarea maximă a presiunii din rezervor; -
U ungător; - FamU, şi FavU filtre montate în amonte şi în aval de ungătorul U;
- Sp supapă de reglare
a presiunii, echipament ce reglează presiunea la ieşirea din staţia de
compresoare.
3. Compresoare
Compresorul
transformă energia furnizată de către motorul de antrenare (electric sau
termic) în energie pneumatică.
Compresoarele
se pot clasifica în două mari familii:
·
compresoare volumice
·
compresoare dinamice (turbocompresoare).
Compresoarele
volumice realizează creşterea presiunii agentului de lucru prin reducerea
volumului unei cantităţi de aer închise în interiorul unui spaţiu delimitat
(spaţiu numit în continuare cameră activă). Aspiraţia aerului în compresor şi
refularea se fac cu intermitenţe.
Compresoarele
dinamice realizează creşterea presiunii agentului de lucru prin transmiterea
unei energii cinetice ridicate unui curent de aer şi apoi prin transformarea
acestei energii în presiune statică. Aspiraţia aerului în compresor şi
refularea se fac continuu.
Cele
mai utilizate sunt compresoarele volumice, al căror principiu de funcţionare
este identic cu cel al pompelor volumice . Aceste compresoare se construiesc
pentru o gamă largă de debite şi presiuni, putând deservi în condiţii optime
orice sistem pneumatic de acţionare.
Din
punct de vedere constructiv compresoarele se clasifică în:
-
compresoare cu piston
-
compresoare rotative.
3.1. Compresoare
cu piston
Funcționare
Pistonul
p culisează în interiorul cilindrului c, mişcarea acestuia fiind obţinută prin
intermediul unui mecanism format din manivela m şi biela b. La partea
superioară a cilindrului există două supape, una de aspiraţie A şi una de refulare
R; aceste două supape controlează admisia şi respectiv evacuarea în şi din
camera activă a compresorului, cameră delimitată de suprafaţa superioară a
pistonului, suprafaţa interioară a cilindrului şi capacul superior, în care
sunt amplasate cele două supape. Manivela este pusă în mişcare de rotaţie de
motorul de antrenare (nefigurat), mecanismul bielă - manivelă transformând
această mişcare într-o mişcare rectilinie alternativă a pistonului p.
Din punct de vedere constructiv - funcţional
aceste compresoare sunt asemănătoare celor cu piston.
Diferenţa constă în aceea că locul pistonului
este luat de o membrană.
Avantajele unei asemenea construcţii sunt:
realizează o etanşare perfectă a camerei active, nu necesită ungere, sunt
compacte.
Dezavantaje se pot aminti: debitele furnizate sunt
mici, au o durabilitate mai redusă. La aceste construcţii presiunea de refulare
nu depăşeşte 8 ... 10 [bar].
3.3. Compresoare
rotative
§
cu palete,
§
cu şurub,
§
cu roţi dinţate,
§
cu rotor profilat etc.
Compresoarele rotative prezintă o serie de
avantaje cum ar fi:
·
sunt simple constructiv,
·
pot furniza debite într-un domeniu larg,
·
au o
funcţionare silenţioasă,
·
nu
necesită ungere abundentă.
La
aceste compresoare etanş- Exemple de compresoare
TEMA
Pe
baza materialului prezentat și a
studiului individual, realizați un referat în care să specificați:
- avantajele
și dezavantajele fiecărui tip de compresor
-
domeniile
de utilizare
- fotografii cu fiecare tip de compresor la care faceți
referire
|
vineri, 13 martie 2020
XIII S1 2019 2020 Actionari pneumatice OSAIN ANGELA
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu