Ce este Marketing-ul ?
Obiective
1. Definirea marketingului și ințelegerea
esenței conceptului de marketing și a caracterului său interdisciplinar;
2.Cunoașterea funcțiilor și a specializărilor
marketingului;
3.Ințelegerea avantajelor pe care le oferă
orientarea de marketing a firmelor și comparația cu alte optici manageriale;
4.Cunoașterea factorilor care au condus la apariția, promovarea și
creșterea importanței marketingului;
5.Identificarea și intelegerea trasaturilor
cheie ale unei organizații orientate spre marketing.
Mulți oameni cred că știu ce
este marketingul și cu ce se ocupă specialiștii în marketing.
In concepția lor, marketingul a
devenit sinonim cu atragerea clienților si convingerea acestora să cumpere
mărfurile/serviciile. Direcția de marketing dintr-o firmă este văzută ca
responsabilă pentru lansarea de noi produse, apariția unor articole de presă
favorabile, realizarea de studii de piață și oferirea de argumente suport
pentru cei care se ocupă de vânzări.
Un astfel de demers privind
marketingul este insuficient.
În literatura de
specialitate, precum şi în practica economică, conceptul de marketing are mai multe accepţiuni.
În funcţie de unghiul de
abordare, prin termenul de marketing se pot desemna, deopotrivă, atât
un domeniu al ştiinţei, o disciplină, un
demers socio-economic, cât şi o activitate practică sau o funcţie a unei
organizaţii (privată sau publică),
Din punct de vedere etimologic,cuvântul "marketing"
provine din limba engleză şi desemnează
"piaţă","comercializare",
"târguială", "vânzare/cumpărare".
Prin urmare, deşi
termenul de marketing a apărut înaintea apariţiei ştiinţelor economice ca ştiinţe, consacrarea lui în literatura de specialitate este indisolubil legat de evoluţia ştiinţelor
economice (evoluţia gândirii şi
curentelor din domeniul
ştiinţelor economice).
In lucrarea “Marketing management –a
strategic planning approach ” (1984) Victor Buell observă ironic că sunt “ atâtea definiții câte cărți sunt pe acest
subiect ”.
Definițiile se împart în două
categorii:
1.Cele care pun accentul pe dimensiunea filozofică;
2.Cele care se concentrează pe
abordări mai concrete ale proceselor de marketing.
ISTORIA ŞI EVOLUŢIA MARKETINGULUI
După anumiţi specialişti (N.
Paina et al, 2002), primele acţiuni în care se regăsesc elemente ale marketingului apar la sfârşitul secolului XVIII şi sunt
cele legate de afacerea unui pălărier american pe
nume John Jacob Astor.
Acesta, pentru a dezvolta afacerea lui cu pălării a angajat
un artist pentru a proiecta
pălării destinate femeilor din lumea bogată. De asemenea,
artistul era plătit să facă demonstraţii practice pe
străzile marilor oraşe. In urma acestor activităţi cifra de afacere a domnului John Jacob Astor a crescut.
De asemenea, tot legat de
apariţia marketingului, specialiştii
menţionaţi mai sus, dau
ca exemplu alegerile locale ţinute în oraşul
american Harrisburg (statul Pennsylvania), la începutul secolului XIX, la care au participat 4
candidaţi. Cu această ocazie un ziar local
a organizat un sondaj de opinie în rândul electoratului. Candidatul care a
câştigat alegerile a fost chiar candidatul indicat în urma sondajului de opinie.
Prin urmare, acest sondaj poate fi considerat a fi unul dintre primele cercetări de marketing.
Primele lucrări de marketing
apar la începutul secolului
XX, în perioada antebelică, în
SUA, ţară care de altfel se afla
în plin având economic, social şi tehnic.
Astfel, printre primele preocupări scrise privind
marketingul se numără lucrarea lui Ralph Starr Butler intitulată "Metodele de marketing", apărută în anul 1916 şi reeditată în 1918 la
editura Alexander Hamilton Institute (New
York) în volumui 5 al seriei
"Modern Business"(http://www.archive.org/details/).
Totodată,
în anul 1919, apare lucrarea
intitulată "Cercetare
comercială -o schiță a principiilor de lucru",
lucrare scrisă de profesorul C.S.Duncan (profesor la universitatea americană Chicago (http://www.flipkart.com/commercial-research-duncan-outline-working-book).
De asemenea,
în studiile sale Mary Ellen Zuckerman şi Mary L. Carsky (1990) remarca faptul că
în anul 1910, majoritatea universităţilor şi facultăţilor pe profil
economic din S.U.A. ofereau în curricula lor de învăţământ un curs legat de tehnici de vânzare.
De altfel, Bartels Robert (1988)
remarcă şi el în studiile sale că primele cursuri de marketing oferite de
colegiile americane datează
din anul 1902, primele
universităţi americane fiind cele din Michigan,
California şi Illinois.
În general, vorbind
despre evoluţia şi istoria marketingului trebuie făcută o distincţie între istoria marketingului ca idei
şi istoria marketingului ca disciplină.
Dacă ne referim la istoria
ideilor de marketing, putem afirma că aceasta începe încă din Antichitate, odată cu apariţia comerţului şi schimbului de produse (Dixon, 1979, Shaw, 1995), se dezvoltă de-a lungul epocii medievale
şi continuă până în prezent.
Dacă ne referim la marketing ca disciplină, majoritatea
specialiştilor sunt de părere că începuturile
se pot localiza cu aproximaţie la sfârşitul secolului XIX şi începutul secolului XX (Jones and Shaw, 2002).
Cea mai cunoscută schemă de evidenţiere a
evoluţiei marketingului este a lui Bartels Robert (1988). În opinia acestui specialist,
evoluţia marketingului poate fi
structurată astfel
1900-1910
Perioada de Descoperiri: este perioada în care marketingul s-a cristalizat ca materie
1910-1920
Perioada de Conceptualizare: este perioada în care conceptele şi termenii de marketing au început a fi conceptualizate, dezvoltate şi clasificate.
1920-1930 Perioada
de Integrare: este perioada "de
aur" al marketingului. În această perioadă se cristalizează şi postulează
principiile de marketing.
1930-1940 Perioada
de Dezvoltare: este perioada
în care domeniile
şi ariile de
specializare a marketingului au început să
se dezvolte.
1940-1950 Perioada
de Reevaluare: este perioada
în care conceptele şi explicaţiile
tradiţionale legate
de marketing au început
a fi reevaluate în noi termeni şi cunoştinţe.
1950-1960 Perioada
de Reconceptualizare: este etapa în care pe
lângă abordările tradiţionale ale marketingului apar tot mai multe abordări noi.
1960-1970 Perioada
de Diferenţiere: este etapa în
care se continuă
procesul de schimbare
şi înlocuire a gândirii şi abordărilor tradiţionale
ale marketingului.
1970-Prezent Perioada Socializării: este etapa în care în gândirea şi abordarea marketingul apar
elemente legate de domeniul
socialului.
Definiția marketingului?
De subliniat este faptul că, după anumiţi autori, există azi 1600 de
definiţii ale marketingului. Prin urmare considerăm
că este hazardat şi lipsit de semnificaţie
a propune, în acest curs,o definiţie "cât mai completă" şi
"originală" a marketingului.
Pe scurt, marketingul ca
filozofie de afaceri poate fi definit cel mai bine ca abilitatea de a crea și
păstra consumatorii profitabili.
Crearea de clienți presupune
monitorizarea mediului de afaceri pentru a reacționa la schimbările ce survin în nevoile potențialilor
consumatori, astfel încât aceștia să devină clienți efectivi.
Păstrarea clienților se referă
la abilitatea de a reduce la minimum sau de a evita amenințările la adresa
bazei de clienți, fie din cauza schimbărilor apărute în nevoile acestora, fie din
cauza schimbărilor apărute în rândul concurenței.
Clienții profitabili ai
intreprinderii sunt cei care aduc venituri ce depășesc costurile de producție ale acesteia.
In viziunea profesorului
C.Florescu, marketingul reprezintă o concepție modernă în orientarea
întreprinderilor, concretizată într-un ansamblu coerent de activități practice,
programate și organizate prin utilizarea unor metode și tehnici științifice”.
Definiția cuprinde trei
elemente de bază: concepția modernă, activitățile practice și metodele și tehnicile
științifice.
Concepția modernă
Se referă la o nouă optică în organizarea și desfășurarea
activității economice a firmelor, care are ca punct de plecare cercetarea
nevoilor de consum, a pieței, în vederea satisfacerii cerințelor- efective și potențiale- ale
consumatorilor ( utilizatorilor) în mod superior și cu maximum de eficiență.
Activitățile practice
Se pot concretiza în:
-Investigare a pieței și a consumului;
-Testare de acceptabilitate pe
piață a produselor;
-Activități promoționale;
Urmărire a produselor în
consumMetodele și tehnicile științifice
-Vizează colectarea, transmiterea,
prelucrarea și interpretarea informațiilor necesare adoptării deciziilor de
marketing. In optica de marketing, intuiția, empirismul și rutina cedează locul
proceselor și tehnicilor ce aparțin unor discipline științifice ( matematică, statistică,
sociologie, psihologie, etc.) care vor fi utilizate in fundamentare științifică
a deciziilor de marketing ce fac obiectul actului managerial, precum și in
elaborarea prognozelor, programelor, strategiilor și politicilor de marketing.
Comparație între conceptul de marketing și
conceptul de distribuție
Conceptul de marketing se
concentrează asupra clienților și necesităților acestora, pledând pentru o
analiză integrată, pentru planificarea și controlul tuturor elementelor
marketingului, popularizate sub denumirea celor 4P: preț, produs, plasare (distribuție), promovare.
In abordarea conceptului de
marketing este necesară sublinierea a trei trăsături cheie pe care trebuie să
le aibe orice organizație care pretinde că se îndreaptă către piață: orientarea spre client, efortul integrat și focalizarea scopurilor.
- Orientare spre client
Se întâlnește în cazurile în care companiile
sunt preocupate să afle care sunt nevoile clienților lor.
- Efortul integrat
Presupune că diferitele departamente din
cadrul aceleiași intreprinderi trebuie să lucreze impreună in scopul
satisfacerii clientului. Marketingul trebuie să fie orientare întregii
întreprinderi nu numai a departamentului
specific.
- Focalizarea scopurilor
Orice intreprindere trebuie să
facă afaceri numai cu clienții care o ajută să-și atingă propriile obiective.
Funcțiile marketingului
* Investigarea pieței, a nevoilor de consum și/sau de utilizare, considerată ca funcție
premisă și ca punct de plecare a intregii activități de marketing.
* Adaptarea
continuă a firmei la schimbările cerințelor și a mediului pieței pe care
acționează, anticipând și chiar influențând, in sensul pe care il dorește,
aceste schimbări.
* Satisfacerea
superioară a nevoilor de consum sau de utilizare
* Maximizarea
eficienței economice ( profitului)
Interdisciplinaritatea
marketingului
Examinând sursele
teoriei marketingului putem observa că acesta a imprumutat mult de la
disciplinele legate de sfera afacerilor ( teoria economică, economiile de
ramură, etc.), de la științele sociale și comportamentale ( sociologie,
psihologie, antropologie, etc) și de la cele
metodologice ( statistică, matematică, econometrie, etc.)
In prezent, marketingul
dispune de un instrumentar propriu de cercetare și de o terminologie specifică,
bucurându-se din plin de aplicațiile informatice intr-o serie de domenii ca: distribuția marfurilor ( distritica), plățile
electronice ( monetica), prelucrarea informațiilor de marketing și transmiterea
lor la mare distanță ( telematica).
Creșterea
importanței marketingului
Apariția
și larga promovare a marketingului pe scena economiei mondiale trebuie pusă în
legătură cu dinamismul economico-social fără precedent ce a dominat epoca
noastră, cu deosebire în perioada postbelică.
Expresie a
dinamismului, dezvoltarea producției de mărfuri, mutațiile demografice,
urbanizarea, creșterea nivelului de trai, etc, s-au răspândit direct sau
indirect asupra condițiilor pieței, asupra raporturilor de piață. Proliferarea
rapidă a opticii și tehnicilor de marketing poate fi pusă totodată în legătură
cu amplificarea exponențială a relațiilor economice internaționale, a
schimburilor de piață ce au ca obiect servicii, produse, tehnologii, etc.
Astfel,
s-au succedat următoarele tipuri de orientări:
- Orientarea spre producție :
Urmărea optimizarea folosirii resurselor in interiorul
intreprinderii pentru obținerea maximului de rezultate economice ( produse
și/sau servicii), în condițiile unui nivel determinat al costurilor totale.
Această optică a fost proprie primei jumătăți a secolului
XX, când oferta era mult mai mică decât cerereași piața era dominată de
producători.
- Orientarea spre vânzări :
Eforturile
firmei sunt concentrate asupra metodelor și tehnicilor de stimulare a
desfacerilor, subliniindu-se avantajele calitative ale propriei oferte în
raport cu cea a concurenților.
Ținta
acestei orientări era atragerea, câștigarea și fidelizarea unei clientele tot
mai numeroase și solvabile.Această orientare a fost practicată în perioada când
piața devenea din ce în ce mai mult a cumpărătorului și cînd oferta începea să
depășească cererea.
- Orientarea de marketing : Specific acestei orientări este concentrarea atenției firmei asupra nevoilor, gusturilor, preferințelor și dorințelor clientelei pentru a-și orienta structura și calitatea produselor fabricate și desfacerilor potrivit exigențelor exprimate pe piață.
- Orientarea de marketing societal : Care, spre deosebire de orientarea spre marketing, presupune satisfacerea consumatorilor intr-o manieră in care să fie protejat atât consumatorul cât și mediul ambiant.
Marketing personalizat
*Se vorbește mult despre “one to one” marketing. Ușor de zis, greu de făcut.
*Totuși, abordarea personalizată în cazul marketingului devine
un must-have , nu doar un
should-have. Aceeași rețetă este folosită cu succes de agregatorul de zboruri Momondo. Daca intri din România pentru prima
data pe site-ul lor, vei avea surpriza placută să vezi sugestii de zbor din si către România cu preturi in
RON. Și-ti vine să-ți iei un bilet undeva chiar dacă n-aveai intenția. Tot ei oferă ghiduri de calatorie personalizate, bazate pe asemănarea între nevoile unui client
și experiențele similare ale altora.
*Producatorul de antibiotice Abcam, a adoptat o tehnologie care să-i permita o abordare personalizată, informații particularizate despre produsele lor și noi modalităti de testare a campaniilor.
*Ikea,
de exemplu, a creat site-ul Share
Space, descoperind ca peste 30% dintre clienți foloseau magazinul mai degrabă pentru accesorii și lucruri mici decat pentru piese mari de mobila. Aceasta zona interactiva le permite utilizatorilor sa vada si sa arate cum isi pot crea spatii unice, diferite, care sa le reflecte personalitatea, folosind piese Ikea.
Campania a adus o creștere de vânzari de 7.5
%, mai ales
in zona de mobila mare, sufragerii si bucatarii.
* Marketerii din turism, de exemplu
au ghiduri de calatorie personalizate pentru clientii lor, in locul obisnuitelor bloguri sau pagini personalizate in locul paginilor de
site obisnuite, nediferentiate. Astfel, Easy Jet a creat pagini personalizate pentru fiecare tip clienti pe site-ul lor. Consumatorii pot să beneficieze de recomandari de calatorie bazate pe cautarile lor anterioare.
Homepage-ul afiseaza destinatii relevante pentru fiecare client
in parte si pe care
le pot adauga rapid si usor in cosul de cumparaturi. Abordarea a fost recompensata cu un
record de vanzari in anul 2015 respectiv cinci tranzactii pe secunda.
Domeniile marketingului
In literatura de
specialitate se găsește un termen relativ nou: universalitatea marketingului.
Argumentele care au fost aduse in favoarea universalității sale sunt:
- penetrarea sa in toate
sectoarele vieții sociale
-afirmarea sa in economii
aflate pe diferite trepte de dezvoltare
-aplicabilitatea in orice
tip de economie
Specializările marketingului- după criteriul profilul activității economice
* Marketingul bunurilor de
producție
*Marketingul bunurilor de consum + agromarketingul
*Marketingul serviciilor + marketing turistic,
financiar bancar, al transporturilor,etc.
*Micromarketingul (
pentru fiecare firmă in parte)
*Macromarketingul (
intreaga economie)
Marketingul social
*Marketingul s-a dovedit
util și in sectorul nonprofit.
*Produsul: o cauză, o idee,o adeziune, un
comportament, etc
*Prețul: câți mai muli adepți
*Plasarea: locuri aglomerate și existența liniilor telefonice
*Promovarea:
Au apărut specializări:
-Marketing educațional
-Marketing cultural
-Marketing rutier
-Marketing in domeniul sănătății
-Marketing ecologic
-Marketing electoral
-Marketing sportiv
-Marketing ecleziastic ( utilizat pentru răspândirea
anumitor religii)
Funcțiile marketingului
C.
Florescu (Florescu et. al.,1992)consideră că
funcţiile de marketing se pot clasifica
sau formula în următorul mod:
a) Investigarea pieţei, a necesităţilor de consum.
b) Conectarea dinamică a organizaţiei
la mediul ei economico-social.
c) Satisfacerea în condiţii superioare a nevoilor de consum.
d) Maximizarea profitului
Macromediul firmei
- Din punct de vedere conceptual, macromediul firmei reprezintă ansamblul factorilor şi forţelor ce constituie climatul general în care firma îşi desfăşoară activitatea.
- Prin urmare, macromediul firmei este reprezentat de ansamblul forţelor societale generale (demografice, economice, naturale, tehnologice, politice, culturale) care acţionează asupra micromediului firmei.
- În literatura de specialitate, principalele forţe care sunt recunoscute ca aparţinând macromediului sunt cei: demografice, economice, tehnologice, politice, culturale, forţe specifice mediului natural.
- Micromediul marketingului, după unii specialişti, cuprinde acei factori interni si forţe externe care influenţează în mod direct activitatea firmei şi asupra cărora se poate exercita un anumit control.
- După alţi specialişti, micromediul de marketing cuprinde numai factorii externi care influenţează activitate firmei, respectiv factorii de mediul extern apropiaţi firmelor. În această ultimă abordare micromediul de marketing este format din: furnizori, clienţi, intermediari, concurenţi, grupuri de interes şi presiune
- Considerăm că este justificat ca în cadrul micromediului de marketing să fie incluse şi factorii interni firmelor, respectiv factorii din cadrul sau din interiorul organizaţiilor care pot influenţa buna desfăşurare a activităţilor economice a acestora.
- Prin urmare, micromediulunui firme se delimitează în 2 mari dimensiuni şi sfere de acţiune şi anume:
(1) mediul intern de
marketing;
(2) micromediul extern firmei
Mediul intern de marketing
Mediul intern reprezintă ansamblu condiţiilor, activităţilor şi
relaţiilor proprii acesteia. Ele, de cele mai multe ori, se referă la : resursele umane, materiale,
financiare, capacitatea şi structura
şi managementul activităţii, etc.
Micromediul extern firmei
Micromediul extern
firmei, după majoritatea specialiştilor în marketing, reprezintă ansamblul forţelor şi factorilor care au o
incidenţă directă cu capacitatea şi
activitatea firmei de a satisface nevoile clienţilor
şi al consumatorilor. În cadrul micromediului exterm firmelor sunt incluşi următorii factori:
furnizorii,intermediarii, clienții,concurenții.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu